
„Dybuk” – między dwoma kulturami
Dopiero inscenizacja Wajdy (1988), a silniej jeszcze inscenizacje Warlikowskiego (2003) i Kleczewskiej (2015) ukazały widzom świat zaludniony dybukami ofiar Holokaustu.
„Halka” narodowym widmem
„Potrzeba bycia między pięcioma liniami sprawia, że opera jest fascynującym kontrapunktem dla świata” – mówi Mariusz Treliński, laureat Nagrody im. Konrada Swinarskiego 2020.
Nie damy się zatrzymać
„Myślę, że po odmrożeniu nastąpi sublimacja. Struktura teatru alchemicznie przekształci się w inny rodzaj ciała teatralnego, innego zdarzenia” – mówi Lena Frankiewicz, reżyserka i...
Nie anioł, nie Hitler
Bruno Ganz był aktorem bez metody. Pisali o tym krytycy, mówił o tym sam. Jednak co to znaczyło i jakie było jego aktorstwo? Na pewno: skromne.
Dramat bezinteresowny
Scena wymaga „sprawy” – nie jest więc medium bezinteresownym. Co innego język!
Patronaty
Uznanie dla talerza ciepłej zupy
Wydarzenie w Teatrze Telewizji – spektakl „Badyle” w reżyserii Andrzeja Barańskiego nawiązuje do najlepszych osiągnięć sceny telewizyjnej.
Mistyfikacja, niestety
Monika Pęcikiewicz zapowiadała „Nanę” jako opowieść o uprzedmiotowieniu kobiety, która staje się fetyszem w rękach władzy. Jednak przedstawienie nie spełnia tej obietnicy.
Pandemiczne monologi
Sebastian Majewski, dyrektor artystyczny teatru w Wałbrzychu, jesienią zaproponował oryginalną i uzasadnioną formułę pracy – premiery monodramów.
Polityczny trójkąt miłosny
„Ni z tego, ni z owego”, autorski spektakl Macieja Wojtyszki o Romanie Dmowskim i Józefie Piłsudskim z udziałem znakomitych łódzkich aktorów, to najlepszy od dawna spektakl Teatru...
Komiks

„Nagasaki”
To opowieść oparta na faktach. W 2008 roku gazety opisały historię Japończyka, w którego mieszkaniu zagnieździł się dziki lokator.
„Żeby umarło przede mną”
Daria Kopiec w ostatnim czasie już dwukrotnie udowodniła, że potrafi przełożyć reportaże na język sceny.
„Jezioro”
Cenię w teatrze Darii Kopiec konsekwentnie utrzymywany w kolejnych premierach minimalizm. Oczywiście nie łudzę się, że stoi za tym jakieś szczególne nowatorstwo.
Pandemiczne perełki
Na półmetku kolejnego pandemicznego sezonu teatromani mogą szukać ratunku… w serwisie YouTube.
Strategie kryptoprzemocy
Jedną z wielu wad kapitalistycznych społeczeństw jest czerpanie estetycznych korzyści ze zjawisk, które zostały okupione czyimś bólem oraz nieszczęściem.
Smutny festiwal
Tematy panującego władcy oraz rywalizacji o władzę i wpływy zdominowały ostatnią edycję Festiwalu Szekspirowskiego.
Teren budowy. Wstęp dozwolony
Za nami czwarta edycja Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”. Lubelska impreza zdaje się przywiązana do swojej nazwy – pozostaje w budowie.