
Moja rozpacz miała ogromne znaczenie
„Śniąc, możemy wejść do swojej podświadomości, skomunikować się z sobą, znaleźć odpowiedź na pytanie, co zrobić, żeby nastąpiła jakaś zmiana” – mówi Dominika Bednarczyk.


Pielęgnuję radość tworzenia
„Kiedy przyjeżdżałem na święta do domu, słyszałem od mamy: »Czy nie mógłbyś czasem zagrać jakiegoś księcia? Zawsze grasz obrzympałów, morderców, dziwolągów«. Moja odpowiedź mogła być tylko jedna: »Chciałbym, mamo, ale zobacz, jak ja wyglądam«” – mówi Cezary Studniak w rozmowie z Piotrem Sobierskim.

Co zostanie?
Tytułowe resztki w spektaklu Eweliny Marciniak to okruchy wspomnień przetworzone przez czas i pamięć ocalałych.
Wokulski mój bliźni
W gnieźnieńskiej i szczecińskiej „Lalce” reżyserzy stawiają w centrum głównego bohatera i jego samotność. Dzisiaj Wokulski to człowiek, który ma problem z work/life balance.
Tańcochód z kukłą
Bartosz Szydłowski w „Śniegu” opowiada o świecie, który zmarzł, stopił się i zamienił w breję. Był jasny, ale pociemniał. Był optymistyczny, lecz się wykoleił.
Broadway nad Brdą
Nie jest to wbrew pozorom spektakl o upadku Hollywood. „Bulwar Zachodzącego Słońca” to rzecz o przemijaniu. O trudzie pogodzenia się z nastaniem nowego i dostosowania się do zmian.
Patronaty
Partyzant socjalistycznej sprawy
„Dejmek” Magdaleny Raszewskiej, licząca ponad sześćset stron biografia wybitnego reżysera, jest imponującym, mozaikowym portretem nieszablonowego artysty i człowieka.
Próba mitobiografii literackiej
„Boga Adama” Rutkowskiego postrzegam jako próbę mitobiografii literackiej. Tom to esencja trzydziestoletniego cyklu esejów autora o Mickiewiczu, Towiańskim i towiańczykach.
I have a dream
Tekst dramatu Marzyciele właśnie się ukazał po raz pierwszy u nas pod postacią książki. Chwali się Ostrogom, że przypominają dramaty z modernistycznej czołówki.
Terminus Venezia – Roma
To wydaje się niemożliwe, jakby to była jakaś wenecka czy też Witkacowska mistyfikacja. A jednak stało się – Giovanni odszedł i światła jego teatru zagasły.
Komiks

Kiedy zejdziemy się z powrotem
Wiedźmy w „The Tragedy of Macbeth” Yaël Farber pojawiają się na tle krajobrazu po bitwie: pośród stosów żołnierskich butów i rozrzuconego po scenie wojskowego sprzętu.
Rodzinna autofikcja z Kraju Basków
Gra fikcji i rzeczywistości to główna cecha autofikcjonalnej trylogii sztuk Borjy Ortiza de Gondry.
(Prze)trwanie
W przedstawieniu Frankiewicz historia zapisuje się w fundamentach domostw, ale też w kobiecych ciałach, które przechowują w sobie przeszłe traumy.