
Równania z wieloma niewiadomymi
„Ministerstwo kieruje nas do sanepidu, a sanepid – do ministerstwa” – mówi Piotr Kruszczyński, dyrektor Teatru Nowego w Poznaniu, w rozmowie z Piotrem Dobrowolskim.
Schodami do piekła
Sprawa z diabłem zawsze ma postać otwartą, jak pokazuje choćby żywot Jezusa, kuszonego i na starcie publicznej działalności, i na samym jej końcu. To podreśla konstrukcja dzieła Klaty.
Miejsca teatralne
Wydawać by się mogło, że połączyć tak odległe dziedziny, jak geografia i teatr to pomysł karkołomny.
Granice miłości
„Życie intymne Jarosława” w reżyserii Kuby Kowalskiego nawiązuje do ostatniego homoseksualnego romansu Jarosława Iwaszkiewicza, który długo pozostawał rodzinną tajemnicą.
Powolnie
W rzeszowskiej inscenizacji „Iwony, księżniczki Burgunda" postaci kobiece są nazbyt stereotypowe, a książę Filip nadgorliwie refleksyjny.
Patronaty
Ułomny raport pamięci
„Nie ma” Agnieszki Lipiec Wróblewskiej to opowieść o roli wspomnienia, utracie pamięci, o wyparciu. Kamera oddaje życiową dynamikę między „jeszcze jest” a „już odeszło”.
Operowa podróż w czasie
„Wehikuł czasu” w reżyserii Tomasz Mana to opera, która wprowadza młodego widza w świat muzyk i teatru. Czy ma jednak szansę przebić się do młodzieży?
„Wspólnota mieszkaniowa”
Po kilkumiesięcznym lockdownie Och-Teatr dość przekornie usadził w szachownicę ubranych w maseczki widzów i zagrał czeską komedię o ludziach, którzy się… gromadzą.
Koronanauczanie
Na początku marca nikt nie wiedział, co dokładnie oznacza lockdown i jak długo on potrwa. Nie wiedzieli tego kierujący szkołami artystycznymi. Czy teatru da się nauczyć online?
Komiks

Komedia bez zachowania dystansu
Pierwsza w Polsce premiera operowa po wybuchu pandemii jest jak powrót do początku, przypomina pisanie historii od nowa.
Pod znakiem miejsca
Gdyński festiwal z roku na rok rośnie w siłę. Coraz odważniej eksploruje rzadkie w teatrze tematy, jak poczucie przynależności do miasta i wspólnotowość jego mieszkańców.
Kantor. Ochronić przed petryfikacją
Ruch Cricoteki z samego centrum Krakowa na peryferie – tranzyt do nowej przestrzeni wystawienniczej – mocno zainspirował Fazan.
O Kantorze każdy może
Po kochankach i bezbożnicach na warsztat Kienzler trafił w końcu Tadeusz Kantor. Warsztat to zresztą mało wyrafinowany.