
Musimy wykształcić aktora do wielu zadań
Chodzi o to, żeby aktor czuł największą empatię do każdej postaci, którą gra, zaś reżyser nie kierował się swoimi doraźnymi poglądami, tylko problematyką ogólnoludzką” – mówi Dorota Segda, nowa rektorka PWST w Krakowie, w rozmowie z Jackiem Cieślakiem.



Kobiety w Konkursie, lecz poza tematem. Paradoksy werdyktu XXII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
Pierwszy raz w historii Konkursu tak hojnie nagrodzono reżyserki młodego pokolenia, jednak cechą wspólną wyróżnionych spektakli jest nieobecność tematu kobiecego doświadczenia.
Apocalypsis cum figuris Rafała Wojaczka
Za życia Rafał Wojaczek opublikował tylko dwa tomy wierszy, a dwa następne przygotował do druku. W żadnym z nich nie ma utworu zatytułowanego Apocalypsis cum figuris. Ale Wojaczek taki...
Ryknąć jak lew, nie jak osieł
W wieku XIX trzeba było być nie lada ekscentrykiem, by teatru nie lubić i do niego nie chodzić. Henryk Sienkiewicz należał oczywiście do młodzieńców obdarzających teatr uczuciem...
Telewizja Wściekłość
„Wściekłość” Mai Kleczewskiej portretuje napiętą sytuację Europy, borykającej się zarówno z zewnętrznymi atakami, jak i z powodującymi głęboki podział ciśnieniami...
Teatr opowieści
Tragikomedia Dürrenmatta w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego przybiera kształt brechtowskiego moralitetu, którego głównym bohaterem staje się niewielka społeczność – mieszkańcy...
Patronaty
Piekielnie dobra msza
„Zakonnica w przebraniu” to nie pierwszy w poznańskim Muzycznym tytuł ze światowej czołówki, ale pierwszy zrealizowany na naprawdę wysokim poziomie.
Noc śmiechu i przemiany
Spektakl jest znakomitym, rozrywkowym urozmaiceniem repertuaru Teatru Nowego. Jego atutami, prócz żywego wprowadzania poszczególnych sytuacji i znakomitej swobody aktorów konstruujących...
W Goleniowie jest centrum
Goleniowski Teatr Brama jest modelowym przykładem grupy alternatywnej, która nie tracąc niezależności, naturalnie rozwija się w istotną dla własnego regionu instytucję kultury.
Gorzkie łzy na pustej scenie
„Jedno muśnięcie pędzla więcej i wszystko obróciłoby się w karykaturę” – Iwan Wyrypajew reżyseruje Borysa Godunowa w poznańskiej operze.
Komiks

Bolesławski – sześć pierwszych spostrzeżeń
W filmie nie istnieje kwestia powtarzalności kreacji: wystarczy raz zaistnieć; starczy jeden dobry dubel każdej sceny. W teatrze powtórzenie jest istotą.