
Głodne ego
„Zaintrygowała mnie wspólnota kobieca, ale i opętanie jako wyrwanie się z norm i porządku” – mówi Wojciech Faruga w rozmowie z Katarzyną Flader-Rzeszowską.
Chłopak ze Starówki
Człowiek wielu talentów, współtwórca polskiego musicalu, ironiczny obserwator rzeczywistości, miłośnik Warszawy – taki był Andrzej Strzelecki – aktor, reżyser, rektor AT.
Głos w sprawie wielości mikroświatów
Ostatnimi laty dyskurs publiczny nie tylko wokół teatru przypomina często znane z „Folwarku zwierzęcego" okrzyki: „Cztery nogi: dobrze, dwie nogi: źle”. Zakładnikami tego konfliktu...
Proza na scenie
Podstawowym zabiegiem adaptatora chcącego przekształcić dzieło prozatorskie w tekst scenariusza jest redukcja treści i rekonstrukcja utworu w oparciu o konkretną wizję reżysera.
Duchologiczna podróż
„Powrót Tamary" w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego w warszawskim Teatrze Studio to nie tylko próba zrozumienia fenomenu słynnego spektaklu z lat dziewięćdziesiątych.
Patronaty
Monstrum antyutopii
Pomysł skonfrontowania wizji przeszłości z projekcją przyszłości dał twórcom „Króla potworów” szansę na krytyczne opisanie aktualnej rzeczywistości politycznej i społecznej.
Imiona Oceanu
Bohaterowie Lema w „Solaris” Marcina Wierzchowskiego zostali wyposażeni przez adaptatorów w rysy, które współbrzmią z bolączkami XXI wieku: pracoholizmem, chorobliwą ambicją,...
„Ronja, córka zbójnika”
Teatr Powszechny w Warszawie przyzwyczaił nas, że jest teatrem, który krytycznie przygląda się rzeczywistości. Po lockdownie wyszedł z propozycją dla szkolnych dzieci.
„Nad Niemnem. Obrazy z czasów pozytywizmu”
W „Nad Niemnem”, które większość z nas zapamiętało jako nudną lekturę szkolną, dokonano pieczołowitej adaptacji dramaturgicznej i reżyserskiej.
Komiks

American dream
„Virtuoso” ma dwie gwiazdy: w roli tytułowego wirtuoza Marcina Januszkiewicza i Oksanę Hamerską wcielającą się w postać Heleny Górskiej. Tworzą oni niezwykle emocjonalny duet.
Płacz i kochaj
Polsko-białoruski spektakl „Irańska konferencja” powstał mimo podziałów, granic, odległości, różnic językowych i mentalnościowych.
Miłość w pandemii
Pokazane na festiwalu TRANS/MISJE – Wschód Sztuki spektakle z Europy Środkowo-Wschodniej koncentrowały się na tym, co można przeciwstawić obecnej covidowej atmosferze.
Skanowanie ciała społecznego
Obok historii posiadających konstrukcję wewnętrzną i jasno określony kierunek, podczas słowackiego przeglądu w Instytucie Teatralnym pojawiły się fragmentaryczne struktury.
Nieosiągalne obszary performansu
Tytuł „Zjadanie psów nie wskazuje”, że ta książka traktuje o teatrze. Dopiero później wychodzi na jaw, że mamy do czynienia z pracą naukową z zakresu performatyki.