
Czy będzie coś wyświetlane?
Teatr Polska to program, który może powiedzieć najwięcej o poziomie świadomości kulturalnej w kraju. O doświadczeniach zeszłorocznych objazdów z artystami rozmawia Adam Karol Drozdowski.
O sztuce prowokacji
W Mariborze Oliver Frljić – reżyser niezrealizowanej Nie-boskiej komedii w Starym Teatrze – zaprezentował dwa spektakle: Choinkę u Iwanowów Wwiedienskiego oraz autorski projekt 25.671,...
Teatralny młotek Bogomołowa
"Lód" Władimira Sorokina w reżyserii Konstantina Bogomołowa to świetny teatr słowa, oparty na mocnej literaturze i delikatnej aktorskiej ironii. Rzecz o piekielnej pysze wyznawców każdej...
Realność fałszu
W "Kronosie" widać, że skrystalizowany już „idiom” teatru Garbaczewskiego znajduje się niebezpiecznie blisko maniery. Choć są w nim rzeczy frapujące, jak subtelna nić łącząca go z...
Kiedy nastąpi potem
Dwa Wiśniowe sady w reżyserii Izabelli Cywińskiej i Agnieszki Glińskiej wystawione zostały niemal równocześnie. Być może to przypadek, ale wnioski płynące z zestawienia obu realizacji...
Patronaty
Czego się boją?
Bielski spektakl Joanny Zdrady pokazuje kontrast między tym, co standardowe i oczekiwane przez otoczenie, a tym, co własne i zaskakujące samą bohaterkę.
Młode pędy, albo drugi Teatr Słońca
„Jeśli artyści wstydzą się opowiedzieć o niesprawiedliwości, kto o niej opowie?” – pyta Ariane Mnouchkine, twórczyni działającego w Kabulu Théâtre Aftaab.
Legenda wiecznie żywa?
W spektaklu Earthfall indywidualne losy mieszkańców legendarnego Chelsea Hotel zostały przełożone na metaforyczny język tańca.
Mózg otwarty
W spektaklu "Muzg" Chorei aktorzy grają ludzi, ale również neurony w ludzkim mózgu. Wymiary te przenikają się nawzajem i trudno byłoby je od siebie oddzielić.
Komiks

Erudytka i racjonalistka w krainie utopii
Teatr w krainie utopii Małgorzaty Leyko to imponujące erudycją i kompetencją studium sytuujące przedsięwzięcia znane z historii teatru czy tańca w szerokiej historyczno-kulturowej...
Co próbować?
Literatura na próbę to nie tylko kwestia konwencji estetycznych, autorka nie zamyka bowiem sztuki nowoczesnej w ciasnym pojęciu eksperymentu – próba to nie ekspresja nowości, ale...