



Nowe średniowiecze
„Dziś możemy mówić nie o tym, jaka jest Rosja teraz, ale o tym, jaka była kiedyś. A to dlatego, że tej Rosji, która istniała, przynajmniej w jakiejś formie, przed 24 lutego, już nie ma” – mówi Jurij Murawicki, rosyjski reżyser ukraińskiego pochodzenia, w rozmowie z Katarzyną Tokarską-Stangret.
Wierzchołki trójkąta
„Badania ściśle tajne” Rakowskiego to przedstawienie prowokujące do polemik; czytelne, ale niebanalne, klarowne, zachęcające widzów do samodzielnego składania etycznej układanki.
Bezradność
Wyrypajewa ogarnął pesymizm epoki schyłkowej. W jego sztuce przyczyną nieodwołalnej katastrofy jest etyczny niedorozwój większej części ludzkości i hipokryzja intelektualistów.
Kirke z Mórz Południowych
Przygotowana pod okiem Jiříego Heřmana „Alcina” Georga Friedricha Händla imponuje dbałością o szczegół i spójność inscenizacji.
Koło zębate i lustro
„Jako dyrektorka teatru lubię porządek w sprawach administracyjnych, a w artystycznych – ryzyko” – mówi Dorota Ignatjew, dyrektorka Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi.
Patronaty
Pożytki z wątpliwości
Choć tom „Krystian Lupa. Artysta i pedagog” został wydany w 2021, to na poziomie wstępnych założeń powiela konceptualizację Piotra Gruszczyńskiego z książki „Ojcobójcy”.
Obserwator z peronu
Może rzeczywiście Tadeusz Nyczek nie wskakuje już do pociągu, szczególnie rozpędzonego, ale zbiór jego felietonów pokazuje, że za duchem czasu nadąża jak mało kto.
Jak było?
Choć w dziejach polskiego teatru Joanna Bogacka nie zapisała rozdziału odpowiadającego mierze jej talentu, to dla trójmiejskiego życia teatralnego pozostaje postacią szczególnie istotną.
Rewolucja z nudy
W kowieńskich „Szewcach” bunt ma być ostatnią próbą ekspresji, sposobem wyrazu własnej osobowości.
Komiks

Co słychać w Bytomiu?
Przestrzenna autonomizacja Wydziału Teatru Tańca to ruch o potężnym znaczeniu symbolicznym, uwierzytelniającym podmiotowość teatru tańca.
Młoda scenografia w katowickim CSP
Twórczość młodych scenografów coraz wyraźniej kształtuje profil działalności Centrum Scenografii Polskiej Oddziału Muzeum Śląskiego w Katowicach.
Kapsuła pamięci
Wielogłosowa tkanka słuchowiska Modestowicza okazuje się kapsułą pamięci, stworzoną specjalnie po to, by ją odtwarzać przy uchu niczego już nieświadomej chorej osoby.
Wielki teatr świata
Mimo dość chwytliwego pomysłu na współczesną wersję „Wielkiego teatru świata” spektakl jest niestety nierówny.
Niespodziewany powrót
„Niespodziewany powrót” Łazarkiewicz jest pochwałą codzienności, próbą zwrócenia naszej uwagi na rzeczy zwyczajne.
Hołota pod słońcem
Wałbrzyskie „Wesele” jest nie tyle aktualizacją, co uniwersalizacją dramatu Wyspiańskiego. Polski kontekst nie przestał być ważny, nie ma jednak odniesień do aktualnej polityki.
Karaluchy też ludzie
Głowacki w „Polowaniu na karaluchy” pisał o kacu posolidarnościowym, o słabych Polakach na słabe czasy. Dla Szcześniaka ważniejszy jest społeczny dyskomfort i długotrwała apatia, na...
Chciałem być
„Chciałem być” wpisał się w ogólnopolską żałobę po Krawczyku i niestety momentami poszedł z prądem pompatycznej atmosfery, jaka się wówczas wokół niego wytworzyła.