
Konduktor patrzy na torowisko
Świat w dramatach Thomasa Köcka to uniwersum pełne współzależności i wzajemnie warunkujących się relacji. Tym ciekawszy jest wybór tekstów tego autora w koprodukcji uczelni artystycznej i ekonomicznej.
Teatr uczy myślenia
W angielskim systemie edukacyjnym drama odgrywa rolę kluczową. Swobodę wypowiedzi, łatwość konwersacji i niezwykłą sprawność pisania Anglicy wynoszą ze szkoły. To nie przypadek, że premier Boris Johnson mówi Szekspirem, gdy wchodzi w szranki z opozycją.
Ukraiński teatr. Część czwarta
Jak pisać teraz? Jak pisać o kobietach i dzieciach gwałconych przez rosyjskich żołnierzy? Jakimi słowami i w jakich sztukach można to zrobić? Jak określić gatunek, przemyśleć motywacje głównych bohaterów? Jaka może być motywacja ruskiego żołdaka gwałcącego dziecko?



Zszywanie
„Jeśli »Dziady« i teatr mogą scalać wspólnotę, po czym uruchamiać w niej proces, który nie jest kumulowaniem agresji, tylko wybaczaniem, to robienie »Dziadów« w Białorusi ma sens”. O spektaklu »Dziady / дзяды« zrealizowanym z zespołem Wolnych Kupałowców mówią Dominik Gac, Irina Lappo, Paweł Passini i Zmicer Waynowski.
Zagubiona Słowiańszczyzna
„Kreszany” Oleny Apczel ożywiają słowiańskich bogów, przypominają stare wierzenia i tradycje. Scenarzyści w mityczny świat wkładają jednak zbyt wiele współczesnych problemów.
Smutna komedia
Widzowie, którzy przychodzą do łódzkiego Powszechnego, oczekując od Juliusza Machulskiego nowej „Seksmisji”, muszą czuć się rozczarowani.
Błahe przyczyny
Spektakl „Słabi” diagnozuje pokolenie ludzi bezradnych wobec wyzwań rzeczywistości, wysoce wrażliwych, konkurujących ze sobą, a jednocześnie pogrążonych w samotności i depresji.
Tadeusz Bradecki: początek i koniec
Bradecki pozostawał wierny teatrowi, który inspirował się biblioteką, a nie skojarzeniami z popkultury. Był wierny sobie, ale mijał się z czasem.
Patronaty
Odkrywanie świata
„Bartek Warzecha / Przedstawienia” to artbook, dzieło artystyczne zamknięte w formie książki, przemyślane i spójne – od treści, przez szatę graficzną, po okładkę.
Migotliwy portret dramaturgii
Wydany przez AST tom jest próbą przechwycenia zmiennych praktyk, przyszpilenia pracy dramaturga, z natury mgławicowej, morfującej i płynnej.
Aktor lalkarz XXI wieku
Książka Smacznego ma jedną zasadniczą zaletę – pokazuje, jak bardzo zmienił się w ostatnich latach zawód aktora lalkarza.
Komiks

Bowie w Warszawie
Zarówno w tekście Masłowskiej, jak i w spektaklu Libera Bowie nie jest najistotniejszy.
Kora. Boska
To nie jest recital, chociaż Katarzyna Chlebny wspaniale interpretuje piosenki Kory, imitując głos wokalistki, ruch sceniczny, mimikę twarzy.
Deklamacje Ibsenowskie
Inscenizacje „Upiorów” Grzelak i „Wroga ludu” Augustynowicz miały szansę wskazać kierunki współczesnej recepcji scenicznej dramatów norweskiego pisarza.