
Lem, czyli sekretny rytuał prawdy
„Solaris nie jest piekłem, to raczej czyściec, czyli miejsce, w którym człowiek doświadcza męki swoich win z nadzieją na wyjście” – z Marcinem Wierzchowskim o jego inscenizacji „Solaris” Lema rozmawia Jacek Kopciński.
Zemsta. Chillout. Zoom
Klasyczna komedia Fredry Zemsta została wciśnięta w dziecięcy zamek i w „zoomek” zarazem. Te dwie decyzje determinują przebieg całego przedstawienia Pawła Paszty.
Mój dom murem podzielony
Katarzyna Szyngiera i Marcin Napiórkowski przygotowali „Przewodnik dla lewicy o prawicy”. Znamienny tytuł. Od razu wiadomo, do którego plemienia należymy – my widzowie.
Łysa głowa i efekt halo
Weronika Szczawińska wykorzystuje formułę stand-upu, by opowiedzieć o swoich doświadczeniach po zdiagnozowaniu raka piersi. „Onko” podważa romantyzujące ujęcie choroby.
Mieć swoje nō
O nominowanej do nagrody Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych (2021) książce „Inne nō” z Jadwigą Rodowicz-Czechowską rozmawia Iga Rutkowska.
Patronaty
Życiopisanie
Zbyt płytka selekcja, a czasem brak krytycyzmu to podstawowy problem książki Turowskiej o Holoubku.
Inny teatr
Rodowicz-Czechowska jest pionierką badań nad teatrem japońskim na gruncie polskiej humanistyki. Jej książkę o nō można nazwać pracą wybitną.
Fokus na… Natana Berkowicza
Reżyser świateł, artysta wideo, kreator „mrocznych, kwasowych, przetworzonych” rzeczywistości. Natan Berkowicz opowiada Agacie Tomasiewicz, dlaczego „został w teatrze na dłużej”.
Thriller
Spektakl Darii Kopiec zaczyna się właściwie niewinnie: od kaca. Grupa przyjaciół po latach przyjeżdża na wyspę dziecięcych inicjacji. Czy jednak można powrócić do Nibylandii?
Komiks

Granica to stan umysłu
Kanwą spektaklu „Granica” jest reportaż Katarzyny Szyngiery i Bartosza Józefiaka, w którym autorzy rozmawiali z mieszkańcami polskich terenów przygranicznych.
Matka odchodzi
Spektakl „Powrót” w reżyserii Michała Zdunika powstał na zamówienie Festiwalu Nowe Epifanie w ramach warsztatów dramaturgicznych Laboratorium Nowych Epifanii.