
Pożar w Burdelu – sukces zza zasmarkanej kurtynki
Pożar w Burdelu w ciągu ostatnich czterech lat przeszedł drogę, o której marzą tysiące polskich niezależnych grup teatralno-rozrywkowych.
Tajemnica półnuty z kropką
„Opera wymaga przymusu, tak jak nauka języka obcego. Nie wystarczy sięgnąć do książki, trzeba wykuć słówka i reguły gramatyczne” – mówi Marek Weiss, reżyser i dotychczasowy...
Strażnik mitu
Antony McDonald uprawia teatr „konserwatywny”, wynikający z poszanowania ciągłości kultury, niewykluczający jednak inteligentnej gry czy polemiki z określającymi ją konwencjami.
Teatry republikańskie w Rzymie
Pierwszy stały teatr w Rzymie wzniósł Pompejusz Wielki. Żeby ominąć zakazy konserwatystów, u zwieńczenia widowni kazał zbudować świątynię Wenus Zwyciężczyni.
Zatańczyć na Athos. Pielgrzymka wyobraźni
Oddziaływanie „ciała widowiskowego” na widza, według Jeana-Marie Pradiera, ma charakter przede wszystkim biologiczny...
Patronaty
Spektakle na szaniec
O napięciach społecznych, wywołanych białostockimi realizacjami reportażu „Biała siła, czarna pamięć” Marcina Kąckiego, z Martą Rau i Agnieszką Korytkowską-Mazur rozmawia Adam...
Ojczyzna na placu zabaw
W „Ojczyźnie” Sobczyk olśniewa przede wszystkim prostota i odwaga podjęcia w rozmowie z dziećmi abstrakcyjnych problemów filozoficznych.
Oszukać czas
Z Ksiąg Jakubowych Ewelina Marciniak robi teatr oparty na kilku wątkach, anegdocie, a w wielu momentach na wygodnym dla siebie publicystycznym skrócie. I chce to wszystko pogodzić.
Coś z „Dziadami”
Podobno głupek uważa, że zimna wojna to „coś z pingwinami”. Według Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego jesteśmy przekonani, że wydarzenia z marca 1968 roku to coś z „Dziadami”.
Komiks

Beksiński, wersja prototypowa
W rzeszowskim teatrze powstał spektakl o Zdzisławie Beksińskim, artyście, którego losy i sztuka fascynują współczesnych.
Makbet i Makbet
Rosyjska publiczność w ciągu ostatniego roku obejrzała dwie inscenizacje „Makbeta” przygotowane przez polskich reżyserów.
Mała Forma ponad granicami
Berlińskie propozycje szczecińskiego „Kontrapunktu” rozczarowały oczywistą, niemal szkolną interpretacją i schematycznymi rozwiązaniami inscenizacyjnymi.
Klatka szuka ptaka
Podobno sam Kafka śmiał się głośno, czytając własne utwory. Przypomniał o tym Andreas Kriegenburg w swoim nowym przedstawieniu.
Iliás
Iliada w reżyserii Jerneja Lorenciego przemawia z ogromną mocą, ponieważ jest zawieszona pomiędzy tym, co święte, a tym, co powszednie.
W nowej Europie
Mewa Yany Ross portretuje bohaterów, którzy są już nie tyle inteligentami, co przedstawicielami europejskiej klasy średniej. Nowy status spowodował zmianę systemu wartości.
Doktor Stockmann i rozmawiacze
Kryzys demokracji, dzisiejsze oblicze kapitalizmu, ideowe fundamenty cywilizacji zachodniej – to tematy, do których nawiązuje Thomas Ostermeier w inscenizacji Wroga ludu.
Kogo szukacie?
Piotr Tomaszuk reżyserując tekst Mikołaja z Wilkowiecka, poszedł drogą odwołań do staropolskiego teatru misteryjnego i Teatru Śmierci Kantora.
Co się wydarzyło na górze Moria?
Korczakowska stanowczo deklaruje ateizm, wszakże jest jasne, że niejeden raz zapuszczała się na ścieżkę wydeptaną przez Kierkegaarda i rozumie lepiej niż wielu wyznawców, że wiara musi...
Rozświetlić Getsemani
Legendarna rock-opera została wystawiona w Poznaniu z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski. Do tytułowej roli po latach powrócił Marek Piekarczyk – lider zespołu TSA.
Legenda do mapy
W ocenie polskiego życia teatralnego dominuje perspektywa metropolitalna. Często też problemy miast wieloteatralnych projektowane są na całość sytuacji teatru w Polsce. A w terenie i...
Materiał do przemyślenia
Mapa teatru publicznego to swego rodzaju raport o stanie polskiego teatru – ściślej mówiąc: jego zasadniczej części, która utrzymywana jest ze środków publicznych i administrowana...
Zawirusowane kinesis
Z jednej strony książka oszałamia zakresem badań. Wzbudza podziw erudycja autora. Przemiany tańca na przestrzeni kilku epok zostają w niej ciekawie ukazane, a twarde wnioski wydają się...
Zawodowcy
Autorka jest italianistką, pracownikiem naukowym Instytutu Filologii Romańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wspominam o tym, bo – jak mi się wydaje – literaturoznawcza perspektywa w...