
Ryby, zamek z bąbelkami i rośliny
„Kułygin z oryginału jest mistrzem pokrywania, mistrzem zaklinania. Może to być pod postacią agresji, nieukierunkowanego erotyzmu, klaunady, natomiast ewidentnie jego życie jest tragiczne” – o pracy nad rolą Kułygina w spektaklu „3SIOSTRY” mówi Rafał Maćkowiak.
Włosy błazna
W „Odysei. Historii dla Hollywoodu” Krzysztof Warlikowski kolejny raz szuka sposobu, jak mówić o Zagładzie.
Lateksowe genitalia
„Balkon” w reżyserii Jana Klaty mówi o wciąż odbudowujących się hierarchiach, o ludzkiej cielesności i erotyce postawionych na piedestale zamiast bogów.
Kto nie śni, ten nie żyje
Splecione ręce – białe i ciemnoskóra – na plakacie są odniesieniem do tego, co w „Pikniku pod Wiszącą Skałą” Frankiewicz najważniejsze: do kobiety, rasizmu i kolonializmu.
Topografia pamięci
„Austerlitz” Lupy w Wilnie to przedsięwzięcie monumentalne, uginające się pod ciężarem kontekstów i tematu traumatycznego doświadczenia milionów ludzi.
Patronaty
Umrzemy, jeśli nie staniemy się widzialni
Najciekawszą cechą wywodu Krakowskiej jest jego rozpięcie między własną narracją a cudzym głosem.
Portret reformatora
Wybór „Łeś Kurbas. Pisma teatralne” przypomniał mi czas, gdy po raz pierwszy usłyszałem o działalności wybitnego ukraińskiego twórcy.
Czas niewczesnego dramatu
Siłą książki Batlle jest żywa narracja, pełna filozoficznych przypowiastek, przykładów ze świata filmu, science fiction oraz historii sztuki, którymi ilustruje bieg swojej myśli.
Słodkie życie
„Cukier”, „masło”, „mąka” to słowa, które od pierwszych sekund rozbrzmiewają w warszawskiej Romie. Nie dla wszystkich stały się podstawą udanego wypieku. Głos głównych...
Komiks

Cierpienia sprawiedliwego męża
„Napisałem dramat nowy. Grecki formą, chrześcijański duchem, odwieczny treścią” – zanotował młody Wojtyła. Osiem dekad później można dodać do tego: „operowy muzyką”.
Deficyt rzeczy wspólnych
Konkursowe przedstawienia tegorocznej Pestki powstały jeszcze przed lockdownem. Ale w okolicznościach ostrożnego „powrotu do normalności” wybrzmiały one mocno.
Lewicowy kapitalista Brecht
„Skóra węża” Artura Urbańskiego w Teatrze Narodowym demistyfikuje patrona lewicowego teatru Bertolta Brechta. Pokazuje męskiego szowinistę poprzez dramaty jego kochanek i żony.
Sadystyczna maszyna teatralna
„Maszyna” debiutującej w teatrze Jagody Szelc to wypowiedź na temat eksploatacji aktora teatralnego, osadzona w ramie kuriozalnego medycznego eksperymentu.
Wysiłki dosłowności
Na aktorów grających Leara zwykło się nakładać niebywałą wprost presję oczekiwań.
Migawki z prowincji
Twórcy sosnowieckiego „Wujaszka Wani” posłużyli się groteską, dystansem do przedstawionej rzeczywistości. Paradoksalnie siła spektaklu tkwi w emocjonalnym oddziaływaniu.
Molierowski Hamlet
Edward Wojtaszek czyta „Mizantropa” niezwykle celnie, dostrzegając w nim komedię gorzką, a raczej przejmujący dramat zwaśnionego z całym światem Alcesta.
Aktorski tour de force
Dla Domalika „Minetti” nie jest sztuką obrazoburczą, nie załatwia żadnej konkretnej sprawy, staje się natomiast uniwersalną, szlachetną przypowieścią o losie artysty.
Pogoń za króliczkiem
W drobiazgu dramatycznym Rafała Wojasińskiego tytułowy bohater uznał siebie za źródło prawa oraz sprawiedliwości. Co z tego wyszło? Dokładnie to, co zawsze.
Burza Pastora: między dyskursem centrum a głosem z marginesu
„Burza” to trzeci spektakl Krzysztofa Pastora, który komentuje relacje świata zachodniego z krajami północnej Afryki.