
Teatr osób
„Wyjątkowość Teatru Żydowskiego można mierzyć intensywnością nacisków, oczekiwań, projekcji rozmaitych grup społecznych” – mówi reżyserka Anna Smolar w rozmowie z Karoliną Felberg
Mglista aureola. Kilka pytań
W „Jądrze ciemności” Łysaka źródłem zła na ziemi jest męska potrzeba podboju i rywalizacji, uwznioślana romantycznymi mitami białych badaczy, odkrywców, misjonarzy i artystów.
Dziecko Halki
Od samego początku wiadomo, że wszystko będzie inaczej niż w narodowej operze Stanisława Moniuszki i Włodzimierza Wolskiego. „Halka” Anny Smolar jest krytyczna i ahistoryczna.
Martwy las
Powrót „4.48 Psychosis” na polską scenę odbywa się w dobrym momencie. Po doświadczeniu przymusowej izolacji można kultowy tekst Kane przefiltrować przez lęki czasu pandemii.
Kosztowne marzenia
W „Pretty Woman” czuć rękę Kościelniaka i solidne rzemiosło. Trudno jednak stworzyć dobre dzieło ze złego materiału.
Patronaty
Nieopowiedziane historie naturalne
„Historie naturalne” – książka wydana przez Polski Teatr Tańca – to pozycja usytuowana na przecięciu dwóch prężnie rozwijających się nurtów współczesnej sztuki i teorii.
Zdarzenia w przestrzeni
Wydana przez Instytut Teatralny „Zmiana ustawienia” onieśmiela. Trzytomowa publikacja, w której znalazły się teksty jedenastu autorów, sprawia encyklopedyczne wrażenie.
Fokus na… Iwonę Sitkowską
Charakterystyczny niski głos i szczególny rodzaj ekspresji sprawiają, że trudno ją przeoczyć na scenie. Na co dzień w zespole Teatru Ludowego, ale współpracowała też z Teatrem Komedia...
Aligier był Polakiem!
Te rozważania zrodziła siedemsetna rocznica śmierci Dantego Alighieri, przypadająca 14 września 2021.
Komiks

Do ostatniego okruszka
Za dyrekcji Bogajewskiej zespół artystyczny Teatru Ludowego nie tylko okrzepł, ale też niejednokrotnie potrafił zaskoczyć, a nawet zachwycić. Tak jest również w „Wujaszku Wani”.
Lubelska wojna błyskawicy z penisem
W inscenizacji „Nory” Kuby Kowalskiego tekst Ibsena został rozczytany uważnie i przekornie.
Tańcząca z psami
„Dopiero kiedy psy poczują się swobodnie i bezpiecznie, zaczynamy działać artystycznie” – mówi performerka Aleksandra Osowicz w rozmowie z Kacprem Siedleckim.